Logo HAG zonder jaartal

 

Kippenvel: Samen aan de slag met poëzie

Binnen Het Andere Gedicht wordt op 1 februari 2020 door Blindschelders & Raadschelders de ééndaagse basistraining
Het Gedichtenlaboratorium in gebruik voor begeleiders en docenten gegeven. Schrijven met mensen met een verstandelijke beperking: hoe doe je dat? En waarom?

 

'Ik kan niet schrijven hoor, dat wil ik wel even zeggen. Maar ik vind het wel heel leuk.' Zegt Bart tijdens de vertelronde. Wij knikken.
Een klein uur later leest hij zijn gedicht voor. Hij heeft een blos op zijn wangen. De groep lacht om zijn laatste zin. Hij kijkt naar zijn blaadje.

 

Wat Bart meemaakt is in een notendop waar Het Andere Gedicht over gaat: verrassing over iets wat je zelf geschreven hebt, te zeggen hebt, verrassing over hoe daarop wordt gereageerd. Voor mensen zonder beperking - voor zover die bestaan - is dat fijn, leuk, opbeurend. Voor mensen met een beperking kan dat een wezenlijke ervaring zijn: ik heb iets te zeggen. Mensen luisteren naar me. Ik maak mensen aan het lachen! Eigenwaarde, vertrouwen in het vermogen jezelf te uiten, plezier, in taal.

 

Het Andere Gedicht streeft hoge doelen na: taalontwikkeling voor mensen die niet of niet goed kunnen lezen of zelfs praten, emancipatie van de verstandelijk gehandicapten, het laten groeien van het gevoel van eigenwaarde. De kracht van de werkwijze Taalvorming is echter juist de eenvoud. Vanuit de vertelronde over je ochtendrituelen ontstaan via kleine, laagdrempelige stappen de prachtigste teksten, die een inkijkje geven in authentieke levens, geschreven in authentieke taal. Die teksten komen in een boekje, op een poster, een tegeltje, in een schilderij. Door taal vorm te geven, bijvoorbeeld in een gedicht, word je je bewuster van de taal- je leert haar beter kennen, speelt met haar, probeert haar uit. Het mooie gedicht is iets om trots op te zijn. Maar het plezier, de groei, de ervaring iets te melden te hebben dat anderen graag lezen geeft kippenvel.

 

Bart ontdekte al dat hij wel kan schrijven. En mooi ook. Nu jij? En daarna jouw leerlingen / cliënten?

 

Meld je aan voor de gratis Basistraining Het Gedichtenlaboratorium in gebruik

Data: zaterdag 1 februari 2020
Tijd: van 10.00 tot 16.00 uur
Locatie: Special Arts Galerie, Zonnehof 4a, Amersfoort
Link naar aanmeldformulier

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

www.gedichtenlaboratorium.nl

 

  

  

13728

Roel Heijmans, De Vrijheid
Te zien in de expositie: Love me Tender - 40 jaar kunstenaar Roel Jean Marie Heijmans

 

  

Samen aan de slag met het thema vrijheid 

In 2020 is het 75 jaar geleden dat Nederland bevrijd werd. 75 jaar vrijheid is iets om te vieren en bij stil te staan. Voor dit bijzondere vrijheidsjaar zijn wij op zoek naar gedichten over vrijheid. 

 

Een gedicht is niet persé groot en abstract. Een goed gedicht is herkenbaar voor anderen en toont juist een persoonlijke blik. Begin dicht bij je cliënt of leerling, bij zijn of haar eigen ervaring, in plaats van bij de grootsheid van het thema.

 

Vragen waarmee je een vertelronde kunt beginnen: 
• Wanneer voelde jij je vrij: waar was dat, wat gebeurde er, wat voelde je precies? Idealiter begin je met een herkenbaar voorbeeld van jezelf. Ik voelde mij bijvoorbeeld vrij toen ik laatst door de stromende regen 130 durfde te rijden op de snelweg. (Niet zo duurzaam, wel een bevrijding, omdat ik altijd een beetje bang ben in de auto én altijd vind dat ik me verantwoord moet gedragen. Ik voelde mijn hart in mijn keel, ik zag hoe mijn handen het stuur stevig vastgrepen. Maar ook voelde ik een juichgevoel in mijn buik... Ik zette de radio hard en zong mee.) 
• Wat doe je als je je vrij voelt? Probeer een specifieke situatie te vinden: wat deed je allemaal, wat dacht je, wat voelde je? 
• Zijn er ook momenten waarop je je niet vrij voelt? Wat houdt je dan gevangen of vast? En hoe voelt dat? Wat doe je, wat zou je willen doen? 

 

Neem de tijd om met elkaar uit te wisselen, laat de deelnemers elkaar inspireren. Als iedereen een concrete situatie in het hoofd heeft, kan er geschreven worden. 
En vergeet niet: voel je vrij: alles mag!

 

Dien jezelf eens aan als typemachine als je cliënt of leerling niet zelf kan schrijven. Schrijf letterlijk op wat gezegd wordt en vraag steeds terug: is dit wat je wilde zeggen? Zo blijft de tekst eigen en ben jij slechts een instrument.

 

Gedichten kunnen gemaild worden naar poezie@specialarts.nl. Vergeet niet naam en contactgegevens er bij te vermelden. Na 15 februari gaan wij alle gedichten samen met onder andere Blindschelders & Raadsman lezen. Wie weet wordt één van jullie gedichten - natuurlijk in overleg - dit jaar wel gebruikt.

 

 

 

Dichtbundel Waar ik weg waai 

Dichtbundel Waar ik weg waai  

De dichtbundel Waar ik weg waai bevat 156 inzendingen voor de landelijke poëziewedstrijd Het Andere Gedicht 2017/2018.

Juryvoorzitter Ester Naomi Perquin: “In deze bundel, waarin tientallen gedichten van mensen met een verstandelijke handicap zijn samengebracht, wordt gespeeld met taal en gezocht naar woorden. Wie goed oplet, ziet een hele stoet beelden en vondsten voorbijtrekken – van wapperende oranje wimpers tot een plastic tas vol paardengeur, van een man die zich aan wil laten schaffen tot een woord in de mist. Wat een geluk dat het hier is opgeschreven”.

Kijk voor meer informatie op:

www.specialarts.nl/341494

 

 

Bezoekadres
Zonnehof 4A
3811 NC  Amersfoort

T: 033 43 28 033
E:info@specialarts.nl
www.specialarts.nl

Klik hier als u de nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen