Amersfoort, 15 maart 2018

Poezievoordrachten bij de fotopoeziewand

Voordrachten bij de fotopoëziewand

Poëzieshow is inspirerend, verbindend en inclusief

“… En toen vroeg ik aan jou/wil je verkering met me/ en toen zei ik jou/ ik wil ook met je/ verkering en jij bent ook heel knap en vrolijk/ en grappig/ en je hebt mooie ogen en mooi blond haar/ en een leuke glimlach/en daar ben ik op gevallen.

Het liefdesgedicht van Myrthe dat zij schreef voor haar vriend Jurre, klinkt nog meeslepender door de Tangomuziek die haar begeleidt.

En zo is de hele Poëzieshow woensdagavond 14 maart in Sherpa’s activiteitencentrum Kijkoor in Eemnes een aaneenschakeling van mensen en kunstdisciplines die elkaar ontmoeten en versterken.Het affiche van de show is geïnspireerd op het gedicht In mijn dromen voel ik me groot van Mirjam Kooistra die op haar beurt zangeres Adele noemt als inspiratiebron. Het spoken word onderdeel van Marco Dijkhuizen over zijn overleden vader, krijgt nog meer lading door de ondersteunende pianomuziek. Ontroerend is de poëziedans van Luca van der Woude en Lisa Detering.

De poëziekeuze van wethouder Wimar Jaeger

Onderweg

Het waait in de winter
ik zit in mijn stoel in de storm
niet duwen!
ik open mijn jas en vouw mijn vleugels uit
en raas over het asfalt

Sara van der Veen

Poëzie horen, zien en … proeven

De afgelopen maanden stond bij de Sherpa-locaties in de regio Gooi en Eemland de dichtkunst centraal. Dit omdat zij deelnamen aan Het Andere Gedicht, een taalstimulerend poëzieproject van Stichting Special Arts voor iedereen met een verstandelijke beperking. Er waren op verschillende locaties tal van workshops in samenwerking met regionale organisaties en professionals. Waar poëzie werd verbonden aan andere kunstdisciplines als dans, muziek, schilderen en zelfs bakken. Want in alles zit een gedicht en een gedicht kan iedereen inspireren. De Poëzieshow bij Kijkoor is het levende bewijs. Na de gepassioneerde opening van Myrthe en voordrachten van de Hilversumse wethouder van Cultuur Wimar Jaeger en Sherpa bestuurder Henk Kouwenhoven, neemt presentator Kevin van den Berg ons mee van de theaterzaal, via de galerie naar de reusachtige poëzietaart. Een taart als een gedicht, letterlijk, gedecoreerd op basis van gedichten door Sherpa-deelnemers. Smaakt goed, dit gedicht, net als de letterchips en de poëziehapjes.

Henk Kouwenhoven, bestuurder Sherpa

"Geweldig wat poëzie los kan maken!"

Vivian Lubbers en stadsdichter Mieke van Zonneveld op het poëziepodium

Dichter zocht (en vond) maatje

In de galerie komen we ogen (en ruimte) te kort om alle gedichten te lezen en kunstwerken te bekijken. Aan de wand ontdekken we een ontmoeting tussen poëzie van leerlingen van de Mozarthof, een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Hilversum, en de bijbehorende illustraties van cliënten van activiteitencentrum Zonnewijzer. Samenwerken, elkaar inspireren. Daar is het onderdeel ‘Dichter zoekt Maatje’ ook een mooi voorbeeld van. In de theaterzaal betreden regionale dichters met hun maatjes het podium. Drie dichters gingen op stap met een Sherpa-deelnemer om samen een gedicht te maken. Vanavond dragen ook zij voor. Stadsdichter Mieke van Zonneveld kwam met Vivian Lubbers tot een mooi gedicht over een meisje uit Hilversum. Dolores van der Kruis uit Bussum draagt het gedicht voor dat zij na een dorpswandeling met dichter Gaston Bannier zelf maakte. Erna Post bezocht met dorpsdichter Gerard Beentjes uit Eemnes het Singer in Laren. Ze dragen samen voor “Samen op pad, samen op stap/ jij en ik, naar het museum”.

Bezoeker

"Mooie avond met veel talent, had het niet willen missen."

Niet alleen maar leuk

Bij een foto-poëziewand spreken wij Tine Veldhuizen, directeur Special Arts Nederland. “Er wordt wel eens gezegd: wat leuk dat jullie dit soort projecten organiseren. En het ís natuurlijk ook leuk, maar het gaat vooral om de meerwaarde”, aldus Veldhuizen. “Wat wij doen, is stimuleren dat mensen met een handicap aan kunst kunnen doen en daardoor hun pure talenten kunnen ontwikkelen. Daarbij willen we ook veel kunstontmoetingen creëren, mensen en kunstuitingen met elkaar verbinden en op die manier een meer inclusieve samenleving ontwikkelen. Dit doen we onder andere door Het Andere Gedicht.

Roberto Rebel over de poëzieactiviteiten

"Leuk, leerzaam en ik heb sociale contacten gelegd."

Op de fiets naar mijn werk toe
Door de kou
Ik kom bij een brugje
Het had licht gevroren op het water in de sloot
Ik fiets vrolijk verder en laat het achter mij
Wat ik gezien heb

Roberto Rebel

Poëzie-Expo nog te zien

Het is een onvergetelijk gratis avondje uit met veel voordrachten van dichters die een inkijk geven in hun unieke wereldbeeld. Voor iedereen die de Poëzieshow gemist heeft, is er gelukkig ook veel (dicht)kunst die nog tot en met 26 april te bewonderen is bij Galerie Kijkoor: op papier, op hout, als graffiti, met foto’s, als poëziewand, noem maar op. Open van maandag tot en met vrijdag van 9 tot 16 uur, Eikenlaan 4 in Eemnes.

Alice de Koning

Informatie over Sherpa
Ieder mens heeft recht op een prettig leven. Een eigen woon- en werkplek waar je thuis bent. Vooruitzichten op een leuke, zinvolle dag. Een dag waarop je anderen ontmoet. Zelf inhoud en vorm geven aan je leven. Natuurlijk is dat niet anders als je een beperking hebt. Daarom ondersteunt Sherpa mensen met een beperking.

Stichting Special Arts Nederland heeft als doel mensen met een handicap te stimuleren om aan kunst te doen en hun pure talent te ontwikkelen. Daarnaast brengt de stichting de kunstuitingen van mensen met een handicap voor het voetlicht. Special Arts richt zich op alle kunstdisciplines (beeldend, theater, muziek, dans en poëzie) en op mensen met uiteenlopende beperkingen (verstandelijk, psychisch en fysiek). Het Andere Gedicht 2017 wordt georganiseerd in samenwerking met Het Poëziepaleis en Blindschelders & Raadsman.

Meer weten? Kijk op www.specialarts.nl/poezie

www.facebook.com/hetanderegedicht

Gedichtenlaboratorium: www.gedichtenlaboratorium.nl

Special Arts bevordert de kunst- en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en zet zich in voor de ontplooiing van hun pure talenten. Naast de organisatie van projecten biedt Special Arts een structureel platform aan het beeldende werk van buitengewone kunstenaars via een galerie en kunstuitleen.

Het Andere Gedicht 2017/2018 wordt georganiseerd door Special Arts in samenwerking met het Poëziepaleis en Blindschelders & Raadsman en mede mogelijk gemaakt door: Stichting Dioraphte, Fonds21, Fonds verstandelijk gehandicapten, VSBfonds, NSGK, Stichting SFO, RDO Balije van Utrecht, Cornelia-Stichting, K.F. Hein Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, Dr. C.J. Vaillant Fonds, Fundatie Luden van Stoutenburg, Pasman Stichting, Innovatiefonds Zorgverzekeraars, Stichting Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse, Stichting De Boom,
Gemeente Hilversum, J.E. Jurriaanse Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds Groningen-Het Mijndershuis Fonds, Gemeente Groningen, Stichting Sinnigefonds, Gemeente Amersfoort, Van den Muijsenbergh-Fonds,
Rabobank Amersfoort Eemland.

Voor meer informatie en foto's kunt u contact opnemen met:

Tine Veldhuizen, Stichting Special Arts Nederland, t.veldhuizen@specialarts.nl of

of: Afdeling Communicatie Sherpa
T 035 - 646 42 96