Amersfoort, 5 oktober 2021

Special Arts (c) Henry Krul-kl2

Flint directeur Harold Warmelink, acteurs Jelle van Wirdum en Dimitri Nijsse en wethouder Cees van Eijk Foto: Henry Krul

Amersfoortse wethouder bezoekt inclusief Eenakterfestival in de Week van de Toegankelijkheid

Maandag 4 oktober vormde Flint Theater, Amersfoort de hele dag het podium van de Special Theater Eenakter Road Show. Bekende theatermakers zoals Gijs de Lange, Joan Nederlof, Alex van Bergen, Oda Spelbos en Trudie Lute, werkten hiervoor samen met theatergroepen van mensen met een beperking. Via workshops en coaching-sessies werden de spelers en regisseurs geholpen om het beste uit zichzelf te halen.

Het resultaat was een serie van mooie, ontroerende, grappige en muzikale eenakters. Zoals ‘Een eigen huis’ van Jelle & Dimitri, waar onder andere wethouder Cees van Eijk en Flint directeur Harold Warmelink in het publiek zaten. Een mooie aftrap van de Week van de Toegankelijkheid!

- Cees van Eijk, wethouder diversiteit en toegankelijkheid:
“Iedereen die theater wil maken, moet theater kunnen maken. Of je nou een beperking hebt of niet. Mijn complimenten aan alle eenakters die daar een goed voorbeeld van zijn.”

- Harold Warmelink, directeur Flint
“Ik denk dat het goed is om als theater te kijken hoe we theatergroepen van mensen met een beperking een plek kunnen geven in ons aanbod.”

Het doel van de Special Theater Road Show is om de theaterwereld van mensen met een beperking een podium te geven en te laten zien hoeveel deze theatergroepen te bieden hebben. De negen gezelschappen die in Flint hun eenakter speelden, waren hier een prachtig voorbeeld van. Er zat veel humor in de theaterstukken, naast emotie en ook de actualiteit werd erin verwerkt.

Als randprogramma waren er brainstormtafels en workshops van Mariëlla de Jong van het Scapino Ballet en spelers van Theater Trots. Ook actrices Rifka Lodeizen en Loes Luca (van de serie Maud & Babs) waren aanwezig. Zij bekeken alle eenakter voorstellingen en gaven aan het eind van de dag op het podium een terugblik op wat ze hadden gezien.

Maandag 11 oktober 2021 is in het AFAS Theater in Leusden de slotdag van de Special Theater Road Show. Hiervoor worden uit verschillende regionale eenakterdagen zes gezelschappen geloot die hun eenakter nogmaals op de planken brengen. Naast deze zes eenakters zijn er presentaties van de samenwerkingen, worden videoportretten van spelers met een beperking getoond, zijn er workshops en brainstormtafels over plannen en dromen voor de toekomst richting een meer inclusieve theaterwereld.

Maandag 11 oktober 2021 in AFAS Theater in Leusden.

Kaarten voor deze inspirerende slotdag zijn nog verkrijgbaar via deze link: https://nl.surveymonkey.com/r/8LRTF2Q

Meer informatie

De Special Theater Eenakter Road Show is een initiatief van Special Arts in samenwerking met Stichting Artertainment. De Special Theater Eenakter Road Show beoogt het stimuleren van actieve theaterbeoefening door mensen met een beperking en het creëren van meer zichtbaarheid van deze doelgroep binnen de reguliere theaterwereld. Om dit vorm te geven heeft Special Arts deze (semi) professionele theatergroepen uitgenodigd een plan in te sturen voor een door hen te spelen eenakter aangevuld met een ontwikkelwens.

Special Arts heeft als doelstelling het stimuleren en vergroten van de kunst- en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent. Daarnaast brengt de stichting de kunstuitingen voor het voetlicht.

Theatermaker Art-Jan de Vriesvan Stichting Artertainment is de artistiek inhoudelijke partner van het project. Art-Jan de Vries studeerde in 2007 af aan de Mime Opleiding. Stichting Artertainment houdt zich hoofdzakelijk bezig met theatermaken in alle denkbare vormen. Art-Jan de Vries is hiernaast ook ambassadeur bij Special Arts.

De Special Theater Eenakter Road Show wil een bijdrage leveren aan de actiepunten uit de Agenda Inclusieve Podiumkunsten en zet cultuur op een inclusieve manier op de kaart. www.lkca.nl/publicatie/agenda-inclusieve-podiumkunsten/

www.specialtheaterroadshow.nl www.instagram.com/specialtheaterroadshow.nl

De Special Theater Eenakter Road Show wordt mede mogelijk gemaakt door: Fonds voor Cultuurparticipatie, BankGiro Loterij Fonds, VSBfonds, Stichting Dioraphte en HandicapNL/SFO.

Noot voor de redactie niet voor publicatie

Pers is van harte welkom op deze dag van het verschil van 10.00 tot 17.00 uur

Wilt u deze dag een van de coaches of spelers interviewen? Neemt u hiervoor contact met:

Tine Veldhuizen, 033 - 4328033 / 06 49922670, t.veldhuizen@specialarts.nl.

Link naar perskit met rechtenvrije artikelen en foto’s:

Meer informatie over de betrokken professionals, theatergroepen en opleidingen is te vinden op www.specialtheaterroadshow.nl