Amersfoort/Odijk, 23 maart 2021

BlijGoed: webshop voor cadeaus met een verhaal gelanceerd

Een leuk cadeau kopen en tegelijkertijd iets bijdragen aan de wereld voor mensen met een beperking? Dat kan! De leukste producten met een verhaal kan je nu online bestellen in de nieuwe webshop BlijGoed.nl.
In de webshop vind je een variëteit aan producten, zoals kraam- en uitdeelcadeautjes, servies en gebruiksvoorwerpen als kaarsen. Je koopt hier rechtstreeks van de makers. En door de optie ‘Click en collect' kunnen klanten een kijkje nemen bij dagbestedingateliers en de kunstenaars zelf ontmoeten.

Blauw Kuifje   Desiree Wagelaar-uitsnede

Blauw Kuifje gemaakt door Desiree Wagelaar: "Deze zal voor altijd bij jou blijven en nooit weg vliegen."

Talenten ontwikkelen

Mensen met een (verstandelijke) beperking krijgen in ateliers, verspreid door heel Nederland, de kans om met kunst bezig te zijn. Hier werken zij met materialen als keramiek, papier maché, textiel en verf. Binnen deze dagbestedinglocaties worden daarmee unieke producten gemaakt en kunnen de makers hun talenten ontwikkelen, net als ieder ander.

One-stop-shop

Deze toegepaste kunstproducten zijn bij het grote publiek vaak onbekend en dat is zonde, vindt Tine Veldhuizen van Special Arts: “Meestal beperkt de verkoop zich tot een kleine kring. Dat inspireerde ons tot BlijGoed. Je vindt er heel veel producten van verschillende ateliers onder één dak. De meeste producten zijn uniek, dus het aanbod is iedere keer weer nieuw. Ook het aantal deelnemende ateliers groeit.”

Ondernemerschap

Het kunstenaarschap draait om zoveel meer dan het product alleen: “We hebben de makers daarom getraind in ondernemerschap, zodat zij zélf het hele verkoopproces van A tot Z kunnen doen. Van het bepalen van de prijs, tot de productfotografie en het plaatsen van de producten op de website. Zo houden ze het hele proces in eigen hand, van idee tot verzending.”

BlijGoede producten in het zonnetje 200221

Met liefde gemaakt

Niet alleen de maker heeft baat bij deze totaal-aanpak. Ook als koper voel je de liefde in het proces terug: “Iedereen helpt mee bij de verkoop van de artikelen. De namen voor de producten worden samen bedacht, de foto’s voor de website zelf gemaakt. Maar ook het inpakken gebeurt vol liefde. Zo kan de één de doos enthousiast volstoppen met fleurig papier, terwijl de ander er een tekening op maakt in je lievelingskleur. Dat maakt je bestelling persoonlijk én uniek.”

Samenwerking met HandicapNL

BlijGoed is een initiatief van Stichting Special Arts en wordt mede mogelijk gemaakt door HandicapNL en Stichting SFO. Jeroen van de Koppel, Manager Fondsenwerving en Communicatie HandicapNL: “BlijGoed is een mooi voorbeeld van dat waar HandicapNL zich voor inzet: een samenleving creëren die eerlijke kansen biedt voor iedereen en mensen met een (verstandelijke) beperking meer regie geeft over hun eigen leven.”

Tip voor Moederdag

Meer eigen regie voor de maker en een mooi verhaal voor de ontvanger: jij blij, zij blij. En wie met Moederdag meer wil dan een doosje chocolade en een écht bijzonder cadeau zoekt: op BlijGoed kun je filteren op gelegenheid. De Moederdag-cadeautjes worden op dit moment klaargezet!

Je vindt alle producten en meer info op www.blijgoed.nl.

Blijgoed logo 52-zwart

De makers van BlijGoed kijken uit naar aandacht voor hun producten en ondernemerschap in de media. Zij geven graag meer informatie via Special Arts of HandicapNL.

Tine Veldhuizen, Stichting Special Arts Nederland, t.veldhuizen@specialarts.nl of

06 49922670.

Jeroen van de Koppel, HandicapNL, jeroen@handicap.nl