Amersfoort, juli 2019

Special Award 2019-expo

Special Award 2019 expositie met een inspirerend randprogramma

Ik hoor heel veel mensen zeggen: dit zijn kunstwerken die recht uit het hart komen. En dat klopt, maar we moeten ook niet vergeten dat dit veelal professionele kunstenaars zijn, die heel hard werken. Het is volwaardige kunst die museale aandacht verdient.

Aan het woord is kunstenaar en tussenjurylid Paul Klemann over de Special Award 2019-expositie in de Nicolaïkerk in Utrecht, die tot en met 15 september voor het publiek is te zien. De kleurrijke kunstwerken en rustgevende soberheid van de kerk creëren een plek waar ruimte is voor bezinning en bijzondere ontmoetingen.

Over de kunstwerken
De Special Award is dé vierjaarlijkse landelijke beeldende kunstwedstrijd voor kunstenaars met een handicap, georganiseerd door Special Arts. Voorjaar 2019 zijn kunstenaars uitgenodigd om digitaal drie recente kunstwerken in te sturen. Bijna 400 kunstenaars hebben werk, met een grote diversiteit van thema’s en technieken, ingestuurd. Uiteindelijk heeft de tussenjury bestaande uit galeriehouder Nico van der Endt, kunstenaar Paul Klemann en kunstenaar Roland Berning 39 kunstenaars geselecteerd. Zij exposeren tot en met 15 september ieder met drie kunstwerken in de kerk. Dit zijn daarmee ook de genomineerde kunstenaars die kans maken op één van de Special Award-prijzen die medio september worden uitgereikt.

Inclusiviteit

De opening van de Special Award 2019 expositie werd gepresenteerd door Stephanie Afrifa. Zij is curator en presentator met een passie voor innovatie in kunst, mode, cultuurwetenschappen en welzijn, en regelmatig tafelgast bij DWDD. “Inclusiviteit en diversiteit zijn nu hot topics”, zegt zij. “Heel veel media en mensen zijn ernaar op zoek, maar ze weten vaak niet waar ze het kunnen vinden. Inclusief kijken, betekent dat je je verplaatst in verschillende mensen met verschillende achtergronden en ervaringen. Dat is een proces, daar moeten mensen in opgevoed worden. Een expositie als deze is daarvoor een mooie, laagdrempelige mogelijkheid”.

Randprogrammering
Dichter en kunsthistorica Els van Stalborch heeft namens het Utrechts Stadsdichtersgilde speciaal voor de tentoonstelling een stadsgedicht geschreven. Dit is de hele expositieperiode bij de kerk te zien. Els geeft op zondag 8 september ook een rondleiding kunst en poëzie in de Nicolaïkerk.

De komende tijd zijn er meer bijzondere randactiviteiten rondom de Special Award 2019-expositie. Zoals een zintuigprikkelende kunsttour, een programma voor kinderen, een 60+ rondleiding en de kunstvesper: Art Brut, wat is dat eigenlijk?

Het activiteitenprogramma wordt regelmatig aangevuld en is te vinden op www.specialaward.nl. Op deze website kan ook gestemd worden voor de publieksprijs.

Special Award 2019-expositie

Nicolaïkerk Utrecht (naast het Centraal Museum)

Nicolaaskerkhof 8, Utrecht

Geopend dinsdag tot en met zondag van 12.00 tot 16.30 uur

Toegang: gratis

Kijk voor actuele informatie op www.kerkenkijken.nl/kerken/nicolaikerk

Informatie over Special Arts

Special Arts bevordert de kunst- en cultuurparticipatie van mensen met een handicap en zet zich in voor de ontplooiing van hun pure talenten. Naast de organisatie van projecten biedt Special Arts een structureel platform aan het beeldende werk van buitengewone kunstenaars via een galerie en kunstuitleen.

www.kennisplatform.specialarts.nl - blogs, praktijkvoorbeelden en meer

Twitter: @SpecialArtsNL

facebook.com/specialartsaward

www.instagram.com/specialartsnl

Voor meer informatie en foto's kunt u contact opnemen met:

Stichting Special Arts Nederland, t.veldhuizen@specialarts.nl of 033 4328033 / 06-49922670.

Graag sturen wij affiches en flyers toe. Stuur hiervoor een email met adresgegevens.

De Special Award 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door:

Innovatiefonds Zorgverzekeraars – VSBfonds – Stichting Dioraphte - Van Baaren Stichting -  HandicapNL - Stichting SFO – K.F. Hein Fonds – Ridderlijke Duitsche Orde – Prins Bernhard Cultuurfonds René H. van Bokkum Fonds - Dr. C.J. Vaillant Fonds – Hélène de Montigny Stichting – Stichting De Boom – Pasman Stichting en tal van organisaties en kunstenaars.