Amersfoort, 18 januari 2018

Gedicht aardbeving dingt mee in poëziewedstrijd

Het Andere Gedicht is een landelijke poëziewedstrijd, waarvoor mensen vanaf 12 jaar met een verstandelijke handicap gedichten kunnen insturen. Eén van de inzendingen is het gedicht Aardbeving. Dit gedicht is geschreven door Richard, naar aanleiding van de recente beving in de provincie Groningen. Richard werkt bij een kunstatelier in Uithuizen.

Richard met Zelfportret - Atelier Uithuizen

Richard bij zijn zelfportret

Aardbeving

Thuis in de achtertuin

je voeten trillen.

Soms hebben mensen er last van

allemaal steentjes.

In de huizen gebroken

gescheurd in de muur.

Warffum, Usquert,

Zandeweer.

Het thema van de poëziewedstrijd Het Andere Gedicht is ONDERWEG. Onderweggedichten kunnen gaan over iets wat iemand zelf heeft meegemaakt, gedroomd, gedacht of gevoeld toen hij ergens naar onderweg was. Richard liet zich inspireren door de schade aan huizen, die hij onderweg zag. Maar bij het thema ONDERWEG kun je ook denken aan bijvoorbeeld verdwalen, heimwee, de route naar school of werk. Alles mag, zolang de deelnemer het gedicht maar zelf verzint. Rijmen mag, maar hoeft zeker niet. Wie wil, mag een tekening bij zijn gedicht maken. De sluitingstermijn voor de wedstrijd valt samen met het slot van de Poëzieweek op 31 januari 2018.

De mooiste gedichten komen in een dichtbundel te staan. Een vakjury, voorgezeten door Dichter des Vaderlands Ester Naomi Perquin, kiest de winnende gedichten. De prijsuitreiking van de poëziewedstrijd vindt plaats tijdens een spetterend poëziefeest op 11 april 2018 met theater, muziek en optredens van dichters in Theater De Flint in Amersfoort.

Informatie over Special Arts

Special Arts bevordert de kunst- en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en zet zich in voor de ontplooiing van hun pure talenten. Naast de organisatie van projecten biedt Special Arts een structureel platform aan het beeldende werk van buitengewone kunstenaars via een galerie en kunstuitleen.

www.specialarts.nl/poezie

www.facebook.com/hetanderegedicht

Gedichtenlaboratorium: www.gedichtenlaboratorium.nl

Het Andere Gedicht 2017/2018 wordt georganiseerd door Special Arts in samenwerking met het Poëziepaleis en Blindschelders & Raadsman en mede mogelijk gemaakt door: Stichting Dioraphte, Fonds21, Fonds verstandelijk gehandicapten, VSBfonds, NSGK, Stichting SFO, RDO Balije van Utrecht, Cornelia-Stichting, K.F. Hein Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, Dr. C.J. Vaillant Fonds, Fundatie Luden van Stoutenburg, Pasman Stichting, Innovatiefonds Zorgverzekeraars, Stichting Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse, Stichting De Boom, J.E. Jurriaanse Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds Groningen-Het Mijndershuis Fonds, Gemeente Groningen, Stichting Sinnige Fonds.

Voor meer informatie en voor foto's kunt u contact opnemen met:

Tine Veldhuizen, Stichting Special Arts Nederland, t.veldhuizen@specialarts.nl of 033 4328033