3 februari 2017

Sneeuwwitje wordt ten huwelijk gevraagd door twee prinsen

Schitterende Sneeuwwitje in Schagen

De voorstelling Sneeuwwitje en de 7, waarin mensen met een handicap belangrijke rollen vertolken, is inmiddels in vier regio’s in het land gerealiseerd. Elke regio gaf zijn eigen jeu aan het spektakel. Op 1 februari 2017 was de première in Schagen. In het Noord-Hollandse stadje hingen her en der posters waarop de voorstelling met pakkende spreuken werd aangekondigd. Voor de gelegenheid was zelfs een speciale spaaractie georganiseerd, waarbij inwoners van Schagen en omstreken plaatjes konden verzamelen van de deelnemende talenten van zorgorganisatie Skager AC. Rond half drie stond een lange rij bezoekers ongeduldig te wachten bij KDanz, waar de voorstelling plaats zou vinden.

Megabitch

Bij Sneeuwwitje komen al gauw de bekende Efteling-beelden naar boven: het lieve onschuldige meisje, de boze stiefmoeder, de giftige appel, de aardige en hardwerkende dwergen en natuurlijk de reddende prins. In de speciaal voor de voorstelling omgebouwde discotheek werd het publiek verrast met een wel heel bijzondere versie van het klassieke sprookje. Art-Jan de Vries, die de rollen van Sneeuwwitje/boze stiefmoeder/heks/megabitch op stilettohakken met verve vertolkte, werd op het podium uitgedaagd door de zingende spiegel, de wilde dieren in het bos, de heks en vooral door de assertieve Sneeuwwitjes die zijn rol wilden overnemen. Dit alles in een prachtig decor met muzikale omlijsting en bewegende beelden.

Twee prinsen

Ook hier ontkwam Sneeuwwitje niet aan haar lot en belandde na een hap van de vergiftigde appel in de kist, de dwergen er treurend omheen. De Vier Seizoenen, gehuld in prachtige kostuums, verbeeldden het verstrijken van een jaar door ieder een gedicht over hun jaargetijde voor te dragen. Sneeuwwitje bleef gelukkig goed geconserveerd en werd uiteindelijk tot leven gewekt door maar liefst twee prinsen. Om de goede afloop te vieren volgde een feestelijke afsluiting van deze bijzondere voorstelling, die de zaal volledig op z’n kop zette. Nog helemaal onder de indruk kreeg het publiek bij het verlaten van de zaal een appel. Het wachten in de kou was al lang vergeten.

De Special Theater Road Show 2016 is een initiatief van Special Arts. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent.

Special Theater Road Show Magazine editie Noord-Holland: http://iturl.nl/snOIZPB

Skager AC

"Meedoen in Schagen en omgeving": daar staat het Skager AC vierkant achter. Skager AC onderdeel van zorgorganisatie Esdege-Reigersdaal biedt een breed scala aan dagactiviteiten voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking.

De Special Theater Road Show 2016 wordt georganiseerd door Special Arts en mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie, VSBfonds, Stichting Dioraphte, NSGK, Fonds verstandelijk gehandicapten, Innovatiefonds Zorgverzekeraars, Stichting SPZ, Cornelia Stichting, Ars Donandi + Russell-ter Brugge fonds, Ridderlijke Duitsche Orde, Stichting SFO, Stichting Woudsend Anno 1816, Dr. C.J. Vaillant Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, K.F. Hein Stichting,  Pasman Stichting, Stichting De Boom, Hélène de Montigny en vele organisaties uit Schagen.

Meer informatie over de inhoud van de voorstelling, over de lokale organisaties en professionals die er bij zijn betrokken kunt u opvragen bij Tine Veldhuizen, 06 49922670, t.veldhuizen@specialarts.nl.