24 november 2016

Tekstaffiche Zwolle Wolven en reuzen

Het begon met een Road Show…

Uit samenwerken ontstaan nieuwe ideeën en mogelijkheden. Dat blijkt wel uit de samenwerking tussen de Special Theater Road Show en Anita Drost van Schrijfbende. Het begon met een tekstworkshop ter voorbereiding van de theatervoorstelling Sneeuwwitje en de 7. Toen een uitgever over de voorstelling hoorde, ontstond het idee voor een sprookjesboekje over Sneeuwwitje die moest vluchten. De opbrengst van dat boekje gaat naar de vluchtelingenorganisatie ShelterBox.

Voorstelling Sneeuwwitje en de 7

Op zaterdag 26 november vindt in theater De Spiegel in Zwolle de voorstelling Sneeuwwitje en de 7 plaats. Deze Special Theater Road Show-voorstelling is net als het boekje Welkom, Sneeuwwitje een unieke variant op het bekende sprookje Sneeuwwitje. Het wordt gespeeld door ruim vijftig bijzondere talenten van Frion en De Twijn. Het script is geschreven door Don Duyns naar een idee van theatermaker Art-Jan de Vries.

Kaarten à € 2,50 zijn te koop via:

Decadoe, Kallenkoterallee 83, Steenwijk

De Lunchwinkel, Nieuwe Markt 12, Zwolle

Het Zwolse Balletjeshuis, Grote Kerkplein 13, Zwolle

Winkelcafé Engel, Grote Markt 3, Zwolle

Of te reserveren via www.frionzorg.nl/strskaart

Tekstworkshop over vluchten

Bij de voorbereiding van de Special Theater Road Show Zwolle mocht Anita Drost een tekstworkshop verzorgen. Samen met een groep enthousiaste deelnemers maakte zij Loesje-achtige posters voor de voorstelling Sneeuwwitje en de 7. Van Special Arts kreeg zij de vrijheid om zelf een creatieve invalshoek te kiezen voor de tekstworkshop. Meteen kwam toen het idee in haar op om in te zoomen op het moment, waarop Sneeuwwitje moet vluchten – een zeer actueel thema. Tijdens de workshop nodigde Anita de deelnemers van Frion en De Twijn uit om zich te verplaatsen in de vluchtende Sneeuwwitje. Dit leverde tientallen ‘gedachtenflarden’ op, soms grappig, soms ontroerend of aangrijpend. Een deel ervan is afgedrukt op posters en sommige zijn verwerkt in de liedjes van de voorstelling Sneeuwwitje en de 7.

Welkom, Sneeuwwitje

Toen Anita haar uitgever, Simone Siemons van Stili Novi, vertelde over de insteek die ze voor de workshop in gedachten had, vroeg zij Anita om een sprookjesboek te schrijven over de vlucht van Sneeuwwitje. Het boekje Welkom, Sneeuwwitje (€ 2,95), een modern sprookje over vluchten, is vanaf zaterdag 26 november te bestellen op www.stilinovi.nl én verkrijgbaar op de avond van de voorstelling in De Spiegel. De opbrengst gaat naar de stichting ShelterBox, die noodhulp geeft aan gezinnen die door een (natuur)ramp dakloos zijn geworden.

De Special Theater Road Show 2016 is een initiatief van Special Arts. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent. Tine Veldhuizen, directeur van Special Arts: “Het is fantastisch om te zien hoe je mensen ziet groeien tijdens het proces naar de voorstelling toe. Daaromheen ontstaan verrassende verbindingen met regionale organisaties, verenigingen en professionals."

Special Theater Road Show magazine Overijssel editie 2

De Special Theater Road Show 2016 wordt georganiseerd door Special Arts en mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie, VSBfonds, Stichting Dioraphte, NSGK, Fonds verstandelijk gehandicapten, Innovatiefonds Zorgverzekeraars, Stichting SPZ, Cornelia Stichting, Ars Donandi + Russell-ter Brugge fonds, Ridderlijke Duitsche Orde, Stichting SFO, Stichting Woudsend Anno 1816, Dr. C.J. Vaillant Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, K.F. Hein Stichting,  Pasman Stichting, Stichting De Boom, Hélène de Montigny, Gemeente Zwolle, Fonds Amateurkunst Zwolle.

De pers is uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de voorstelling in Theater De Spiegel op 26 november 2016 om 19.30 uur. Wilt u er bij zijn, dan kunt u dit kenbaar maken door een email te sturen naar aanmeldingen@specialarts.nl. U kunt ook bellen met 033 4328033. Meer informatie over de inhoud van de voorstelling, over de lokale organisaties en professionals die er bij zijn betrokken kunt u opvragen bij Tine Veldhuizen, 06 49922670, t.veldhuizen@specialarts.nl.

Meer informatie over het boekje Welkom, Sneeuwwitje: Simone Siemons, uitgever,

tel. 06 33 98 23 13, simone.siemons@stilinovi.nl.

Contactgegevens ShelterBox: info@shelterbox.nl. ShelterBox Nederland bestaat voor 100% uit vrijwilligers. ShelterBox streeft ernaar binnen 48 uur op uw e-mail te reageren.