Marjolein van den Doel wint de Special Award 2015 Publieksprijs

Buitengewone kunstenaar Marjolein van den Doel mocht gisteren in Museum Jan van der Togt de Special Award 2015 Publieksprijs in ontvangst nemen. Niemand minder dan André van Duin reikte de prijs aan haar uit. De tussenjury had eerder haar werk al omschreven als: “Buitengewoon hip. Behoorlijk rock &roll, gewoon stoer.”

Van den Doel won € 1500,- om haar kunstenaarschap verder te ontwikkelen, of  “in te wisselen bij de Albert Heijn”, grapte André van Duin. Stralend nam Van den Doel haar prijs in ontvangst en at een gebakje met een eetbaar plaatje van een van haar kunstwerken erop. Nadat André van Duin uitgebreid met Van den Doel had geposeerd, konden ook de andere genomineerde kunstenaars met hem op de foto.

De uitreiking van de Publieksprijs vond plaats tijdens een bijzonder feestelijke middag. Tine Veldhuizen van Special Arts en burgemeester Mirjam van ’t Veld openden de middag, waarna er tal van activiteiten plaatsvonden: een rondleiding door en voor kinderen, een rondleiding Visual Thinking Strategies, een masterclass schilderen Ik zie een vogel, een masterclass Filmen met je smartphone, interviews en poëzie-voordrachten door genomineerden Hendrik Frankena en Gijs Ambrosius, en stadsdichter van Amstelveen Matthijs den Hollander.

De Special Award 2015 expositie is nog t/m 6 december te zien in Museum Jan van der Togt.

Museum Jan van der Togt

In de tentoonstellingsperiode zijn er speciale rondleidingen, workshops voor kinderen en masterclasses voor kunstenaars met een handicap. Daarnaast is in het museum een inspiratie-atelier ingericht waar regelmatig kunstenaars aan het werk zullen zijn. Kijk voor het actuele programma regelmatig op: www.jvdtogt.nl en www.specialaward.nl.

Bij de tentoonstelling is een catalogus met het ingezonden werk van de genomineerde kunstenaars verschenen. Een groot deel van de geëxposeerde kunstwerken is te koop.

Museum Jan van der Togt
Dorpsstraat 50
1182 JE Amstelveen
Tel.: (020) 641 57 54

www.jvdtogt.nl

Openingstijden:
Woensdag t/m vrijdag van 11.00 – 17.00 uur
Zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur

De Special Award 2015 is een initiatief van Stichting Special Arts Nederland. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent.

De Special Award 2015 wordt mogelijk gemaakt door het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.

Voor meer informatie en fotomateriaal kunt u contact opnemen met:

Tine Veldhuizen: (033) 432 80 33 / (06) 4992 2670 of t.veldhuizen@specialarts.nl

Tomas Hillebrand: (020) 641 57 54 of tomashillebrand@jvdtogt.nl
Ook voor meer informatie en/of fotomateriaal kunt bellen of mailen.

www.specialaward.nl

www.specialawardkunstroute.nl

Foto's: Renze Koenes

De stichting richt zich op alle kunstdisciplines: beeldend, theater, muziek, dans en poëzie en op alle mensen met een handicap: verstandelijk, psychisch en fysiek en beheert een landelijke galerie- en kunstuitleencollectie van ruim 2.500 kunstwerken van bijna 500 kunstenaars.