Special Award logo duo

Buitengewone kunst op bijzondere locaties in Almelo, Hengelo, Borne en Enschede

Maandag 7 september gaat de Special Award Kunst Fiets Route in Oost-Nederland van start. De Special Award 2015 is dé landelijke beeldende kunstwedstrijd voor kunstenaars met een handicap. In vijf regio’s in Nederland zijn ter gelegenheid hiervan speciale fietsroutes uitgezet. De routes leiden langs bijzondere horecagelegenheden, culturele hoogtepunten en mooie natuurgebieden. De tocht die in Oost-Nederland gereden kan worden, voert langs bijzondere locaties in en rond Almelo, Hengelo, Borne en Enschede. Op deze routes kan iedereen het werk van de genomineerde wedstrijddeelnemers bewonderen. Ook kan er gestemd worden voor de publieksprijs.

Bijzondere locaties

Twents Techniekmuseum HEIM heeft kunstwerken tentoongesteld. Het KAMAKTheater in Hengelo opent haar deuren voor het publiek. In Almelo doet Stadsboerderij Beeklust aan de Kunst Fiets Route mee en ook in het stadhuis wordt geëxposeerd. Verder zijn bij het PET Paviljoen Enschede naast werken van een genomineerde kunstenaar ook kunstwerken van bewoners van RIBW-locatie Blekerstraat te zien.

Dit is slechts een greep uit de locaties, maar geeft een goed beeld waar het om gaat: fietsen langs kunstateliers, culturele hoogtepunten, bijzondere bedrijven en door mooie natuurgebieden om het werk van kunstenaars met een handicap te bewonderen.

De kunstfietsroute op tv
Voor het tv-programma Landinwaarts ontdekte Dieuwertje Blok de Special Award Kunst Fiets Route en bezocht zij genomineerde kunstenaars bij de ateliers Artdesch in Almelo  en ’t Meera in Enschede. Zij fietste door de prachtige natuur van de regio en ontmoette hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder in lunchroom FEIJN in Almelo. De uitzending van dit programma is op 10 september om 19.20 uur bij NPO 2.

Complete Kunst Fiets Route

De complete Special Award 2015 Kunst Fiets Route Oost is vanaf  7 september tot en met 2 oktober door iedereen te fietsen. De route bestaat uit twee aparte ‘lussen’: de ene iets minder en de ander iets meer dan 30 kilometer. Route A start en eindigt in Almelo. Route B heeft als start- en eindpunt Hengelo. Ook Borne en Enschede kunnen als startpunt fungeren. Bij de startpunten is een gratis fietsboekje met informatie en verschillende kortingsbonnen verkrijgbaar. Voor de eerste 50 fietsers is er een goodie bag.

Special Arts

De Special Award 2015 is een initiatief van Stichting Special Arts Nederland. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent.

De Special Award 2015 wordt mogelijk gemaakt door het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie en/of foto materiaal kunt u ons mailen of bellen.

Tine Veldhuizen, 033 - 4328033, t.veldhuizen@specialarts.nl.

www.specialaward.nl

www.specialawardkunstroute.nl

Al 30 jaar richt Stichting Special Arts Nederland zich op kunst en handicap. Special Arts heeft als doelstelling het stimuleren en vergroten van de kunst- en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent. Daarnaast brengt de stichting de kunstuitingen voor het voetlicht.

De stichting richt zich op alle kunstdisciplines: beeldend, theater, muziek, dans en poëzie en op alle mensen met een handicap: verstandelijk, psychisch en fysiek.

Wij beheren een landelijke galerie- en kunstuitleencollectie van ruim 2.500 kunstwerken van bijna 500 kunstenaars.