Amersfoort, 28 februari 2018

In mijn droom voel ik me groot

Ik loop op mijn dansschoenen

Naar het podium

in mijn mooie jurk

Ik sta achter de microfoon

Mijn uitstraling naar het publiek

is vrolijk

Samen met Adele treed ik op

mijn armen gaan omhoog

het orkest begint te spelen

Samen zingen we het nummer

“to make you feel my love”

ik krijg een glimlach

Ik voel me groot

Mirjam Kooistra

Lokale Poezieshow Sherpa-affiche Wim

Het poëzievirus is los bij Sherpa

Samen met zorgorganisatie Sherpa zet Special Arts de komende weken poëzie op de kaart in de regio Gooi en Eemland. Op diverse Sherpa locaties worden tal van workshops gegeven om het poëzievirus te verspreiden. Als afsluiting een spetterende poëzieshow op woensdag 14 maart bij activiteitencentrum Kijkoor in Eemnes.

Poëzie inspireert tot bijzondere kunstuitingen

Het gedicht In mijn droom voel ik me groot is het uitgangspunt voor het illustreren van de affiches voor de poëzieshow op 14 maart met behulp van monoprinttechniek bij Grafisch Atelier Hilversum.

Monoprint is heel geschikt om mee te experimenteren. Mels de Gooijer van Grafisch Atelier Hilversum legt deelnemers Charlot, Myrthe, Wim, Elton, Ilva, Nathalie, Vivian, Mike en Roberto uit wat de verschillende stappen zijn. Een tekening maken, die uitsnijden met een mesje, zodat je een sjabloon overhoudt. Plaatje inkten, sjabloon positioneren en dan met het blanco affiche onder de etspers. Spannend wat er aan de andere kant van de wals uit komt na het draaien aan dat grote spaakwiel.

De microfoon van Wim

Wim is graag technisch bezig op activiteitencentrum Ambachtsweg in Huizen. Hij kiest uit het gedicht de microfoon en tekent een gedetailleerde microfoon. Heel zorgvuldig worden vierkantjes uitgesneden. Het resultaat van de eerste afdruk met gele inkt is mooi, de tweede afdruk met aanvullend blauw is mooier, de derde afdruk is prachtig.

Grafisch Atelier Hilversum Wim

Charlot laat een engel zingen

Charlot werkt op het atelier bij activiteitencentrum Kijkoor. In een paar lijnen verschijnt een engel met microfoon op papier. Zorgvuldig worden de vlakken gekozen die uitgesneden worden. Het is steeds een grote verrassing hoe de print onder de pers vandaan komt. Stap voor stap maakt zij de techniek zich eigen. Het eindresultaat is sprookjesachtig mooi.

Charlot Grafisch Atelier Hilversum

Tango dansen

Bij monoprint hoef je je niet te beperken tot één kleur. Myrthe van Sint Joseph in Hilversum speelt met blauwe, gele en rode inkt. Zo verschijnen jurk, dansschoen en microfoon in een witte contour op het affiche. Myrthe: “Het snijden vond ik best wel moeilijk, maar wel heel leuk.” In een eerdere workshop in Bibliotheek Hilversum heeft Myrthe een liefdesgedicht geschreven. Dit gedicht is weer inspiratie voor een tangoworkshop bij activiteitencentrum Jan Ligthart in Bussum.

Myrthe beeldverhaal

Mels: “De deelnemers zijn echt het avontuur aangegaan met de kleuren. Niet een beetje maar vol ertegenaan met indrukwekkende resultaten.” De Poëzieshow affiches zijn verspreid in Huizen, Bussum, Hilversum, Eemnes en Baarn.

Poëzieshow Gooi en Eemland

Tijdens de Poëzieshow op 14 maart kunnen bezoekers luisteren naar gedichten, meezingen met poëziemuziek, poëziekunstwerken bewonderen, poëziehapjes proeven en heel veel dichters ontmoeten. Naast vele Sherpa-dichters zijn ook dichters uit Gooi en Eemland - waaronder stadsdichter van Hilversum Mieke van Zonneveld - aanwezig.

Locatie: Activiteitencentrum Kijkoor, Eikenlaan 4, Eemnes

Tijd: tussen 19.00 en 21.00 uur

Informatie over Sherpa
Ieder mens heeft recht op een prettig leven. Een eigen woon- en werkplek waar je thuis bent. Vooruitzichten op een leuke, zinvolle dag. Een dag waarop je anderen ontmoet. Zelf inhoud en vorm geven aan je leven. Natuurlijk is dat niet anders als je een beperking hebt. Daarom ondersteunt Sherpa mensen met een beperking.

Stichting Special Arts Nederland heeft als doel mensen met een handicap te stimuleren om aan kunst te doen en hun pure talent te ontwikkelen. Daarnaast brengt de stichting de kunstuitingen van mensen met een handicap voor het voetlicht. Special Arts richt zich op alle kunstdisciplines (beeldend, theater, muziek, dans en poëzie) en op mensen met uiteenlopende beperkingen (verstandelijk, psychisch en fysiek). Het Andere Gedicht 2017 wordt georganiseerd in samenwerking met Het Poëziepaleis en Blindschelders & Raadsman.

Meer weten? Kijk op www.specialarts.nl/poezie

www.facebook.com/hetanderegedicht

Gedichtenlaboratorium: www.gedichtenlaboratorium.nl

Special Arts bevordert de kunst- en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en zet zich in voor de ontplooiing van hun pure talenten. Naast de organisatie van projecten biedt Special Arts een structureel platform aan het beeldende werk van buitengewone kunstenaars via een galerie en kunstuitleen.

Het Andere Gedicht 2017/2018 wordt georganiseerd door Special Arts in samenwerking met het Poëziepaleis en Blindschelders & Raadsman en mede mogelijk gemaakt door: Stichting Dioraphte, Fonds21, Fonds verstandelijk gehandicapten, VSBfonds, NSGK, Stichting SFO, RDO Balije van Utrecht, Cornelia-Stichting, K.F. Hein Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, Dr. C.J. Vaillant Fonds, Fundatie Luden van Stoutenburg, Pasman Stichting, Innovatiefonds Zorgverzekeraars, Stichting Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse, Stichting De Boom, J.E. Jurriaanse Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds Groningen-Het Mijndershuis Fonds, Gemeente Groningen, Stichting Sinnigefonds, Gemeente Amersfoort, Van den Muijsenbergh-Fonds.

Voor meer informatie en foto's kunt u contact opnemen met:

Tine Veldhuizen, Stichting Special Arts Nederland, t.veldhuizen@specialarts.nl of

of: Afdeling Communicatie Sherpa
T 035 - 646 42 96