21-10-16

Sneeuwwitje en de 7 Limburg

Talent komt los in Sneeuwwitje en de 7

In Schouwburg De Domijnen schitterden woensdagavond 19 oktober deelnemers van OZOdoeikmee, Daelzicht, de Pergamijngroep en Centrum WenG in de grote zaal. Samen met regisseur/acteur Art-Jan de Vries toonden zij hun talenten aan het publiek in de voorstelling Sneeuwwitje en de 7.

Een bekend sprookje in een eigentijds jasje
In de openingscène bracht tovenaar Paul de ruim vijftien spelers tot leven, waarna het bekende sprookje Sneeuwwitje op een unieke manier ten tonele werd gebracht. Art-Jan de Vries vertolkte de rol van Sneeuwwitje en de stiefmoederkoninginheksmegabitch. Hij kreeg verrassend tegenspel van zeven dwergen, de spiegel – en van Kim, die ook zo graag Sneeuwwitje wilde spelen.

Het bruiste op het podium van zang, dans en muziek. De alternatieve versie van het sprookje riep veel beleving op bij het publiek. De acteurs brachten met hun spel en pakkende dialogen zowel ontroering als plezier in de zaal. Eén van de bezoekers: “Ik heb genoten, het was een leuke voorstelling met bijbehorende grappige mini-chaosjes.”
Zo’n effect werd gecreëerd door de opkomst van Carnavalsvereniging Perganaze en de Limbrichtse Sjwaegelebend. Opgevolgd door muziek vanaf het balkon door Fanfare Caecilia uit Broek Sittard. Na afloop van deze minichaos veegde lakei Helene met wiegende heupen het podium schoon. Hierop namen de acteurs op geheel natuurlijke wijze het podium weer in bezit, voor het vervolg van de voorstelling.
Bijzonder was de scène waarop Prins Frank ‘zijn’ Sneeuwwitje in zijn sterke armen nam en haar wakker kuste. Voorafgaand aan dit ontroerende moment werden papieren zakdoekjes uitgestrooid in het publiek. Prins Frank: “Toen ik Sneeuwwitje had wakker gekust danste iedereen om mij heen, dat vond ik heel mooi.”

Meer talent dan je denkt
Art-Jan wist op geheel eigen wijze in het script van Don Duyns een rol te creëren voor de verschillende spelers. Confronterend was de regisseur en acteur ook met teksten als ‘dat kun jij niet’ en ‘toevallig ben ik best wel perfect. En jullie niet, sorry hoor, hoe lief jullie ook zijn’.
Art-Jan: “Sneeuwwitje vindt het helemaal niks dat ze het podium moet delen met zeven beperkte dwergen, maar langzaam ontdekken het publiek en zij dat de dwergen veel meer talent in huis hebben dan ze aanvankelijk dachten. Op die manier wil ik laten zien dat mensen met een beperking veel meer kunnen dan iedereen denkt.”
Coördinator Rian Eger van Daelzicht: “Gaandeweg het project zag je de deelnemers steeds meer groeien in hun rol. Het is mooi om te zien hoe talenten tot uiting zijn gekomen en het zelfvertrouwen in hun eigen kunnen hierdoor is toegenomen.”

Road Show
De Special Theater Road Show-voorstelling is een initiatief van Special Arts. Na Limburg reist de Special Theater Road Show verder door Nederland en doet in de herfst nog twee regio’s aan. Directeur Tine Veldhuizen: “In Limburg hebben we met deelnemers van OZOdoeikmee en Daelzicht een prachtige voorstelling gemaakt. Wij hebben samengewerkt met amateurkunstverenigingen, professionals en studenten. Zo willen wij stimuleren dat er blijvende, inspirerende contacten ontstaan.”

De Special Theater Road Show 2016 wordt georganiseerd door Special Arts en mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie, VSBfonds, Stichting Dioraphte, NSGK, Fonds verstandelijk gehandicapten, Innovatiefonds Zorgverzekeraars, Stichting SPZ, Cornelia Stichting, Ars Donandi + Russell-ter Brugge fonds, Ridderlijke Duitsche Orde, Stichting SFO, Stichting Woudsend Anno 1816, Dr. C.J. Vaillant Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, K.F. Hein Stichting,  Pasman Stichting, Stichting De Boom, Hélène de Montigny, Gemeente Beek.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met: Tine Veldhuizen, Stichting Special Arts Nederland, t.veldhuizen@specialarts.nl of 06 – 49 92 26 70