29-06-2016

Ana Paunovik SNEEUWWITJE DE LAWEI (29)

Sneeuwwitje en de 7: Een droom die uitkomt

In een uitverkochte Lawei schitterden cliënten van Talant en WIL, leerlingen van het speciaal onderwijs en vele inwoners van Drachten dinsdagavond 28 juni op het podium van de grote zaal. Samen met regisseur en acteur Art-Jan de Vries en productieassistent Inez Schatz van Special Arts toonden zij hun talenten en kwaliteiten aan een breed publiek in de voorstelling Sneeuwwitje en de 7.

De voostelling is het resultaat van 6 weken intensief samenwerken. “Het is een droom die uitkomt”, vertelt Lisa. Zij is een van de danseressen op het podium en wil niets liever dan beroemd worden. Het dansen gaat haar bijzonder goed af. Maar voor elk talent is een rol op of om het podium en iedereen heeft talent. Dat is de overtuiging van Special Arts en met deze voorstelling hebben zij dat zonder meer bewezen.

Denk in mogelijkheden

Alles wat te zien, horen en te beleven viel tijdens de voorstelling; van kostuum, decor, rap en dans, is samen bedacht en gemaakt. Art-Jan wist op geheel eigen wijze in het script van Don Duyns een rol te creëren voor de verschillende spelers. Het publiek werd hierdoor verrast met een mooie zangsolo, een fee en een cowboy-act. Confronterend was de regisseur en acteur ook. Zo wees hij de verschillende Sneeuwwitjes tijdens de voorstelling resoluut af. “Het is toneel. Zo hebben we het geoefend,” geven de spelers naderhand professioneel aan. Het is een grote paradox met de repetities, waarbij Art-Jan samen met Inez de spelers positief uitdaagde en motiveerde. Maar het is vooral een belangrijke boodschap voor het publiek om in mogelijkheden te denken.

Mienskip

Talant is erg blij met het project van Special Arts. Directeur Auke Jelle Kingma: “Het project sluit heel mooi aan bij de uitgangspunten van Culturele Hoofdstad 2018. Met hen werken we al sinds een jaar samen.” Sylvya Kerklaan van KH2018 is lovend over de voorstelling. “Dit is een waar stukje Mienskip. Mét en bij elkaar. Een prestatie van formaat. Met een uitverkochte Lawei kun je absoluut speken van een volwaardig theaterstuk.” Auke Jelle en Sylvya speelden beide mee in de voorstelling als boom. Evenals burgemeester Tjeerd van Bekkum en wethouder Marja Krans van Smallingerland. Andere bijzondere details; wijkbewoners leverden een bijdrage door spullen uit te lenen voor het decor, mee te zingen in het koor en door zakdoekjes te geven voor het publiek.

Road Show

Voor Special Arts blijft het hier niet bij. In nog drie andere regio’s verspreid door het land gaan zij Sneeuwwitje en de 7 realiseren. Directeur Tine Veldhuizen: “In Friesland hebben we samen met Talant een prachtige voorstelling gemaakt. We hebben alles kunnen doen wat we hadden bedacht en kijken terug op een geslaagde try-out in de Neushoorn, een vrolijke parade tijdens Simmerdeis en een fantastische voorstelling in De Lawei. We hebben de lat hoog gelegd, maar het is gelukt en het was fantastisch!”

Special Arts in het kort

Stichting Special Arts Nederland stimuleert de kunstdeelname van mensen met een handicap en het ontwikkelen van hun pure talenten. De stichting doet dat door het kenniscentrum, door exposities en festivals. Daarbij beheert Special Arts een landelijke kunstuitleen en galerie met werk van ruim 500 kunstenaars, zelfstandig werkend of werkzaam bij dagbestedingateliers in heel Nederland.

De Special Theater Road Show 2016 wordt georganiseerd door Special Arts en mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie, VSBfonds, Stichting Dioraphte, NSGK, Fonds verstandelijk gehandicapten, Innovatiefonds Zorgverzekeraars, Stichting SPZ, Ars Donandi + Russell-ter Brugge fonds, Ridderlijke Duitsche Orde, Stichting SFO, Stichting Woudsend Anno 1816, Stichting Elise Mathilde Fonds, K.F. Hein Stichting, Stichting SFO, Pasman Stichting, Stichting De Boom, Hélène de Montigny Stichting, Gemeente Smallingerland.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met: Tine Veldhuizen, Stichting Special Arts Nederland, t.veldhuizen@specialarts.nl of 06 – 49 92 26 70

Hilde Koopmans, communicatieadviseur Talant, h.koopmans@alliade.nl of 06 - 51 29 70 28.

Via https://we.tl/VvnIIPSRHL zijn foto’s beschikbaar.

Fotografie: Ana Paunovik.

Foto’s zijn rechtenvrij te gebruiken.

Interviews met drie van de spelers

Interview met Henk Veenstra

Wie speel je?

“Ik speel de jager, dat is best een grote rol. Dan loop ik met de bijl. In het bos ben ik op zoek naar Sneeuwwitje. Ik speel ook nog een haan: dan roep ik kukeluku en wie ben.”

Wat vind je het leukst?

“Ik vind het het allerleukst om de jager te spelen. Het stoere van de jager heb ik zelf  ook wel. Een beetje als Herculus.”

Wat vind je ervan dat je gaat optreden?

“Cool. Mijn droom is uitgekomen, het is echt mijn grootste wens in mijn leven die is uitgekomen. Ik vind het helemaal niet spannend.”

Interview met Evita Smedes

Wat doe je in de voorstelling?

“Ik maak schilderijen voor het decor, ik dans, en ik ben een van de Sneeuwwitjes. Ik vind alle drie heel erg leuk om te doen.”

Wat vind je ervan dat je gaat optreden?

“Best wel spannend maar ook heel erg leuk.”

Wat vind je het leukst aan het spelen van Sneeuwwitje?

“Ik vind het het allerleukst dat ik zo’n mooie jurk mag spelen. Maar ik vind het ook leuk om tegen Art-Jan te mogen zeggen ‘ik vind je niet aardig’, dat zeg ik normaal eigenlijk nooit tegen mensen.”

Interview met Tjibbe de Vries

Wat doe je in de voorstelling?

“Ik speel de prins, dat vind ik echt super! Ik heb ook al een heleboel fans, bijvoorbeeld mijn ouders en mijn beste vrienden.”

Wat vind je ervan dat je gaat optreden?

“Het is voor mij de eerste keer op een podium maar ik vind het niet spannend.

Ik ben er al helemaal klaar voor, mijn tekst ken ik uit m’n hoofd.”

Wat vind je het leukst aan het spelen van de prins?

“Ik vind de scene bij de kist van Sneeuwwitje het allerleukst. Dan ga ik haar ook ten huwelijk vragen: ik ga op mijn knieën en vraag of ze met me wilt trouwen. Daarna kus ik haar, dat is wel een beetje spannend.”