Special Arts

A | A | A
Stichting Special Arts Nederland  T: 033 432 80 33  E: info@specialarts.nl
Home Agenda Nieuws Organisatie Downloads Contact ANBI Links Sitemap Colofon

 

Beeldrijm 4 Special Award 2015
Kamers van de Geest: Moniek Gerrits & Pieter de Hooch

door Else Siemerink

 

 

Mijn persoonlijke favoriet is een vreemde eend in de bijt. Tussen de prachtige kleurrijke sculpturen, tekeningen en schilderijen in de tentoonstelling, hangt een relatief klein en ingetogen werk. De beschilderde foto van Moniek Gerrits is door de zogenaamde eenvoud een bijzonder werk.

 

 
Moniek Gerrits, Realiteiten  

Pieter de Hooch, Interieur, c 1660

Foto: Wikiart

 

Je moet de tijd nemen om het te doorgronden. Op de foto staat een landschap, vanuit een ongewoon perspectief gefotografeerd. De lens naar beneden gericht, waardoor de horizon hoog in het kader uitkwam. De kunstenaar heeft vervolgens een ingreep gedaan in het groengele landschap. Met verf heeft ze lijnen getrokken en vlakken gemaakt, waardoor onze blik door haar geleid wordt. Zo bepaalt de kunstenaar hoe wij het landschap zien en ervaren, ofwel, dat we dit landschap ervaren zoals zij dat ook doet. Het is geen willekeurige registrerende foto meer, maar door haar ingrepen roept het een subjectieve beleving op: een beeld geladen met betekenis.

 

Moniek Gerrits gaat te werk als een architect van subjectieve ruimtes. Ze is gefascineerd door ruimten, in de breedste zin van het woord.Gerrits noemt haar werk ‘kamers van de geest’. Ze verbeeldt zich ruimten en vertaalt die vervolgens naar een fysiek beeld, waarin ze de werkelijkheid combineert, zoals zij die op haar foto’s vastlegt, met fictie; met haar eigen visie en blik. En wat Gerrits waarneemt is het onzichtbare, hetgeen we met het blote oog niet waarnemen. In haar werk maakt ze dit zichtbaar en laat ook ons dit waarnemen. Zowel een letterlijke als figuurlijke visie op ruimte zien we in haar werk terug.

 

Gerrits’ interesse in ruimten lijkt voort te komen uit een gevoel van geborgenheid. Ze is zelf graag in kamers en trekt zich er graag terug. Dat gevoel van geborgenheid dat zien we ook terug in het werk van de meester van de kamers: Pieter de Hooch. In de 17e eeuw schilderde hij zijn bekende ‘doorkijkjes’, waardoor we een beeld hebben van het huiselijke leven en de interieurs uit die periode. Hoewel Gerrits en De Hooch een andere benadering hebben in weergave, lijken ze beiden gefascineerd te zijn door ruimten en kamers als een plek van bezinning, van intimiteit, vrede en rust. De werken van beide kunstenaars stralen op hun eigen manier een geborgenheid uit.

 

In het werk van Gerrits én van De Hooch zien we ruimten van reflectie en gaat het zowel om de kamer als metafoor en filosofisch idee, als om de fysieke kenmerken van een ruimte. Daar weten beide kunstenaars, met eeuwen tussen elkaar, op een zelfde manier een subjectieve lading aan te geven: de kracht van een ruimte als een fysieke en spirituele plek.

 

 

 

Het werk van Moniek Gerrits maakt onderdeel uit van de Special Award 2015 expositie Museum Jan van der Togt in Amstelveen, t/m 6 december 2015