Winnaars Special Award 2015

Foto: Claudia Kamergorodski

Amstelveen, 3 november 2015

Eerste prijs Special Award 2015 voor Derk Wessels

De winnaar van de eerste prijs van de Special Award 2015 is Derk Wessels. De Special Award is dé driejaarlijkse beeldende kunstwedstrijd voor kunstenaars met een handicap. Op 3 november maakte de eindjury de prijswinnaars van de Special Award 2015 bekend in Museum Jan van der Togt, waar de kunstwerken van de 39 genomineerde kunstenaars te zien zijn. Aansluitend werd de tentoonstelling officieel geopend.

De dwingende directheid en dramatiek in de tekeningen van Derk Wessels maakten veel indruk op de jury, evenals zijn sterke gevoel voor vorm en compositie. De figuren zijn met trefzekere lijnen neergezet en het contrast tussen de voorstelling en de tussenruimtes is zeer effectief gebruikt. Derk: "Ik had niet verwacht dat ik zou winnen, maar ik vind het écht leuk!"

De tweede prijs is voor Gijs Ambrosius, die op een plat vlak een complexe ruimte weet te scheppen waar de beschouwer geen greep op krijgt. Op de vraag waarom hij bijna geen kleur in zijn werk gebruikt, antwoordt hij: "Kleuren overvallen mij, daarom kies ik ervoor grijstonen als kleur te benaderen."

De keramiek van Joke van Rede Spies, de winnaar van de derde prijs, viel de jury vooral op vanwege de sprankelende en speelse humor. Ook het werk van Hendrik Frankena, aan wie de jong talent-prijs werd toegekend, getuigt van een eigenzinnige humor. Hendrik onthulde dat het schilderij Bolke geinspireerd is op een weggelopen poes.

De winnaars van de Special Award 2015 ontvangen een geldbedrag in de vorm van een stipendium, bedoeld voor verdere ontwikkeling van hun kunstenaarschap.

Eervolle vermeldingen
Door de hoge kwaliteit en diversiteit stond de eindjury – bestaande uit toneelspeler en Outsider Art verzamelaar Dick van den Toorn en beeldend kunstenaars Lucassen, Rosemin Hendriks, Arthur Prins en Jannemiek Tukker – voor een moeilijke keuze. De juryleden besloten aan vier kunstenaars, die tijdens het proces steeds opnieuw genoemd werden en van wie het werk hen bleef intrigeren, een eervolle vermelding toe te kennen: Marcella Campfens, Jefke Dijkstra, Moniek Gerrits en Eddy Tijink.

Burgemeester Mirjam van 't Veld die de kunstenaars in Amstelveen ontving was een beetje jaloers: "Wat lijkt het mij heerlijk als je je energie kwijt kunt in het maken van kunst, waardoor er iets moois ontstaat waar anderen van kunnen genieten."

Ruim 250 kunstenaars zonden ieder drie kunstwerken in voor de Special Award 2015. Een tussenjury – bestaande uit galeriehouder Nico van der Endt, beeldend kunstenaar Emo Verkerk en beeldend kunstenaar en Outsider Art verzamelaar Joost van den Toorn – selecteerde hieruit 39 kunstenaars. Joost van den Toorn, voorzitter van de tussenjury: “De criteria die wij hanteerden hadden te maken met een eigenzinnige beeldtaal, authenticiteit, een herkenbaar handschrift en een duidelijke artistieke spanning.”

Publieksprijs
Het woord is nu aan het publiek. Nog tot en met 20 november kan er via de website www.specialaward.nl gestemd worden voor de publieksprijs. Op zondagmiddag 29 november wordt deze prijs tijdens een feestelijke bijeenkomst in Museum Jan van der Togt uitgereikt.

In de tentoonstellingsperiode zijn er speciale rondleidingen, workshops voor kinderen en masterclasses voor kunstenaars met een handicap. Daarnaast is in het museum een atelier ingericht waar regelmatig kunstenaars aan het werk zullen zijn. Kijk voor het actuele programma regelmatig op: www.jvdtogt.nl en www.specialaward.nl.

Bij de tentoonstelling is een catalogus met het ingezonden werk van de genomineerde kunstenaars verschenen. Een groot deel van de geëxposeerde kunstwerken is te koop.

Museum Jan van der Togt
Dorpsstraat 50
1182 JE Amstelveen
Tel.: (020) 641 57 54

www.jvdtogt.nl

Openingstijden:
Woensdag t/m vrijdag van 11.00 – 17.00 uur
Zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur

De Special Award 2015 is een initiatief van Stichting Special Arts Nederland. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent.

De Special Award 2015 wordt mogelijk gemaakt door het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.

Voor meer informatie en/of fotomateriaal kunt u ons bellen of mailen:
Tine Veldhuizen: (033) 432 80 33 / (06) 4992 2670 of t.veldhuizen@specialarts.nl

Tomas Hillebrand: (020) 641 57 54 of tomashillebrand@jvdtogt.nl
www.specialaward.nl

www.specialawardkunstroute.nl

Wij beheren een landelijke galerie- en kunstuitleencollectie van ruim 2.500 kunstwerken van bijna 500 kunstenaars.