Special Award logo duo

Buitengewone kunst op bijzondere locaties in Leiden en Bollenstreek

De Special Award 2015 is dé landelijke beeldende kunstwedstrijd voor kunstenaars met een handicap. In vijf regio’s in Nederland worden Special Award 2015 Kunst Fiets routes uitgezet. De routes leiden langs bijzondere horecagelegenheden, culturele hoogtepunten en mooie natuurgebieden. De tocht die in Zuid-Holland gefietst kan worden, voert langs bijzondere expositielocaties in en rond Leiden, Sassenheim en Noordwijk. Op deze routes kan iedereen het werk van de genomineerde wedstrijddeelnemers bewonderen. Ook kan er gestemd worden voor de publieksprijs.

Bijzondere locaties

Kasteel Oud Poelgeest in Oegstgeest heeft drie kunstwerken in de hal hangen. In Leiden doet Galerie Café De Leidse Lente aan de Kunst Fiets Route mee en ook bij BplusC en Uit de Kunst & Vliegwerk wordt geëxposeerd. Verder zijn bij Theater De Muze in Noordwijk, Rabobank Sassenheim en Gemeentekantoor Teylingen kunstwerken te zien.

Dit is slechts een greep uit de locaties, maar geeft een goed beeld waar het om gaat: fietsen langs kunstateliers, culturele hoogtepunten, bijzondere bedrijven en door mooie natuurgebieden om het werk van kunstenaars met een handicap te bewonderen.

Genomineerde kunstenaars Kees Varkenvisser en Sophie Bergers

Voor de Special Award 2015 werden door ruim 250 kunstenaars drie kunstwerken ingezonden voor deelname. Kunstenaar Kees Varkenvisser werkzaam bij Atelier Paspartoe in Noordwijk en Sophie Bergers van Phila del Art uit Leiden zijn twee van de uiteindelijk 39 genomineerde kunstenaars. Hun kunstwerken zijn in deze ateliers te bewonderen.

Sophie Bergers (1993) maakt heel bijzondere cartoons en stripverhalen. Net zo makkelijk als de cartoons getekend worden, komen de karakters tot leven als driedimensionale beelden. Over het werk van Kees Varkenvisser (1955) zegt de tussenjury: "Het beeld heeft de kracht van een ‘rechtse directe’ met een effectief kleurgebruik. Dit resulteert in een poëtisch geheel.

Sophie en Kees hopen veel publieksstemmen binnen te halen.

Complete Kunst Fiets Route

De complete Special Award 2015 Kunst Fiets Route in Leiden en omgeving is vanaf 31 juli t/m 28 augustus 2015 door iedereen te fietsen. De route bestaat uit twee delen, de ene iets minder en de ander iets meer dan 30 kilometer. De route vormt als het ware een ‘achtje’. U kunt er voor kiezen de hele route te fietsen of de helft. Centraal startpunt is De Oude School in Warmond, daarnaast kunnen Visitor Center Leiden en Visitor Center Noordwijk als startpunt fungeren. Bij de startpunten is een gratis fietsboekje met informatie en verschillende kortingsbonnen verkrijgbaar. Voor de eerste 50 fietsers is er een goodiebag.

De Special Award 2015 is een initiatief van Stichting Special Arts Nederland. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent.

De Special Award 2015 wordt mogelijk gemaakt door het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.

Voor meer informatie en/of fotomateriaal kunt u ons mailen of bellen.

Tine Veldhuizen, 033 - 4328033 / 06 49922670, t.veldhuizen@specialarts.nl.

www.specialaward.nl

www.specialawardkunstroute.nl

Wij beheren een landelijke galerie- en kunstuitleencollectie van ruim 2.500 kunstwerken van bijna 500 kunstenaars.