Special Award logo duo

Buitengewone kunst op bijzondere locaties in Leeuwarden en Noord-West Friesland

Vrijdag 31 juli wordt door burgemeester Van Mourik van Gemeente Menameradiel het startschot gegeven voor de Special Award 2015 Kunst Fiets Route in Friesland. De Special Award is dé landelijke beeldende kunstwedstrijd voor kunstenaars met een handicap. In vijf regio’s in Nederland zijn speciale fietsroutes uitgezet. Deelnemers aan de fietsroute kunnen de kunstwerken bewonderen en stemmen op de kunstenaar die volgens hen de Publieksprijs verdient.

In Friesland loopt de route door en rond Leeuwarden, Menaam en Franeker. De route bestaat uit twee delen van 30 en 15 km. De route in Leeuwarden kan ingekort worden tot een wandelroute van ongeveer 8 kilometer. De kunstwerken worden van 31 juli t/m 28 augustus bij bijzondere locaties geëxposeerd.

Bijzondere expositielocaties en horecagelegenheden

In Leeuwarden gaat de route ondermeer langs Tresoar, Smoel Kunstwerkplaats, De Blokhuispoort, en Woonwinkel Binnenwerk laat de combinatie kunst en wonen zien. Er zijn meer bijzondere expositielocaties zoals: Museum Martena, Partoer en Theekoepel Banga in Franeker, het Poptaslot in Marsum, Op Hatsum in Dronryp, Rehoboth in Peins en de Theetuin met hooiberg in Slappeterp.

Dit is slechts een selectie, maar geeft een goed beeld waar het om gaat: fietsen langs kunstateliers, culturele hoogtepunten, bijzondere bedrijven en door mooie natuurgebieden om het werk van kunstenaars met een handicap te bewonderen.

Josin Hoevenagel uit Leeuwarden genomineerd

Kunstenaar Josin Hoevenagel van Kunstgroep Atteljee in Leeuwarden is één van de 39 genomineerde kunstenaars voor de Special Award 2015. Josin (1983) is fulltime kunstenaar. Tekenen is zijn passie, hierin laat hij zien wat hem bezighoudt en interesseert. De reactie van de tussenjury, onder voorzitterschap van beeldend kunstenaar Joost van den Toorn: “Het werk van Josin Hoevenagel straalt design en mentale kracht uit. Het interessante is de spanning tussen deze twee.” De kunstwerken van Josin zijn bij Atteljee te bewonderen. Hij hoopt veel publiekstemmen binnen te halen.

Startpunten

Zowel VVV Leeuwarden, gemeentekantoor Menaam, Theetuin Slappeterp als Museum Martena kunnen fungeren als startpunt. Bij de startpunten is een gratis fietsrouteboekje met informatie en verschillende kortingsbonnen verkrijgbaar. Voor de eerste 50 fietsers is er een goodiebag.

De Special Award 2015 is een initiatief van Stichting Special Arts Nederland. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent.

De Special Award 2015 wordt mogelijk gemaakt door het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.

Voor meer informatie en/of foto materiaal kunt u ons mailen of bellen.

Tine Veldhuizen, 033 - 4328033, t.veldhuizen@specialarts.nl.

www.specialaward.nl

www.specialawardkunstroute.nl

Wij beheren een landelijke galerie- en kunstuitleencollectie van ruim 2.500 kunstwerken van bijna 500 kunstenaars.